Selasa, 23 November 2010

~ Tenang.....



Membentuk Keluarga Bahagia...
*kredit to redline7.blogspot.com for this pic....


Malam tadi aku rasa sngt2 bersyukur dan sangat tenang... Alhamdulillah.. setelah sekian lama tidak solat jemaah bersama incik suami..malam tadi Allah SWT bagi ruang pada kami untuk mengerjakan solat isyak berjemaah bersama...*itu pon jam dah tunjuk pukul 12.05 tengah malam...lepas budak kecik tu tidur....Rasa sangat2 tenang dah syahdu sekali... bukan apa, sejak dah ada anak, kami sangat jarang dapat solat jemaah sama-sama....*ye la, klu dua2 solat sapa plak nak jaga budak MyZara tu ha kan...klu ada maid lain la.. nak makan sendiri pon cukup2 jek ni plak nk pakai maid..mati la maid tu tak mkn ngn xde gaji..huhuhuhu... Dulu, baru2 kawen dan masa tengah pregnant, selalu dapat solat sama-sama... Lepas solat, baca yassin sama-sama....klu tak pon, baca surah-surah yg selalu diamalkan oleh ibu mengandung sama-sama...hehehehe....(contoh: surah luqman, maryam, yusof..) sebenarnye seronok sngat dapat jemaah bersama-sama ngn suami kita...sebab bagi aku, bukan tunggu hari raya jek kita nak minta maaf kan.. lepas solat tu, kan kita salam ngn suami so, masa tu lagi syahdu klu kita minta maaf kan... suami pon sejuk jek hati nk maafkan kita... Seorang kawan aku pernah pesan pada aku sebelum aku kawen dulu.. dia kata....


kawan  : awak klu dah kawen nanti, klu boleh setiap kali solat maghrib berjemaah la      
             bersama suami...klu dah ada anak2 pon, sebelum maghrib makesure semua org dah 
             ada kat rumah untuk solat sama-sama...
aku      : kenapa kena macam tu?
kawan  : sebab itu salah satu petua untuk kesejahteraan rumah tangga... pastu, lepas solat 
             maghrib tu, klu ada apa2 yang kita tak puas hati dengan suami kita, masa tu 
             adalah yg paling sesuai kita berbincang bersama suami....InsyaAllah, dengan 
            kelembutan suara yang selayaknya kita bila berbicara dengan suami, pasti suami kita 
            takkan cepat melenting...
aku     : baikklaaa...=)


Cuba korang bayangkan, klu la dapat solat berjemaah bersama suami setiap kali masuk waktu, alangkah bahagianya..ye la, tiap kali lepas solat minta maaf... so, klu satu hari lima kali kita solat, so dalam satu hari, kita dah minta maaf ngn suami lima kali.. takkan la dia x maafkan kaannn.... kita tak tahu kan, kadang2 kita ni ada buat salah pada suami kita secara tak sengaja.. mana la tau kita ada terkecik kan ati dia ke menyinggung perasaan dia ke.. klu dah hari2 lima kali minta maaf tu, takkan tak kurang skit dosa kita kt suami kan...huhuhuhu....


Lagi satu, aku rasa dengan solat jemaah juga, kita dapat rapatkan dan eratkan lagi hubungan kasih sayang kita dengan suami...lepas solat tu dan lepas cium tangan suami mesti terdetik dalam hati kita..."Terima kasih Ya Allah SWT kerna mengurniakan aku lelaki ini sebagai suami yang terbaik dan boleh membimbing aku dan anak2 untuk selalu dekat denganMU...." pastu secara otomatiknya, hati kita akan berbunga-bunga sekaligus sayang dan cinta kita pada suami akan terus menebal.... klu korang tak caya, bagi yang dah kawen cuba korang buat....=) Selamat Mencuba...


Notakataku: Korang suka makan? Waktu solat pon mcm waktu makan jugak....
                  
  • Subuh --> Breakfast
  • Zohor --> Lunch
  • Asar  --> Tea Time
  • Maghrib--> Dinner
  • Isyak --> Supper

                  



7 ulasan:

siti hajar berkata...

blogwalking here

sab berkata...

haih. akak ni buat sy nk kawen cepat pulak. haha.

doa2 akak n fmly bhgia hendaknye smpi bile2~ :)

aruzacendana berkata...

siti hajar : thanks dear...

sab: haihh... sabo dulu... abis study dulu okk..hehehehe.. thanks dear...amin...

.:. Maa .:. berkata...

zura ke... hehehe, xfolo blog zura... ptt xperasan, tq selalu bc blog akak ye... dh folo zura... ;)

aruzacendana berkata...

hikhikhik... ye la, saya la tuh...slalu gak jenguk blog akak nih.. lama dah...=) mekasih ye folo saya plak...

Hafida Amy berkata...

syahdu gak bace n3 ni..insyaallah..bsame2la kte mengamalknnye ye..

aruzacendana berkata...

betul tu dot.. tp kan masa zura wat entry ni selain terbayang hubby sendiri, terbayang fida gak laaa...nape ye??? kuikuikui...